Valikko Sulje

Tulisiko Nurmijärven liittyä HSL:ään?

Nurmijärven liittymisestä HSL-alueeseen on lehdissä ja sosiaalisessa mediassa käyty aktiivista keskustelua ja kunnan päättävissä elimissä asiaa on käsitelty vuosien aikana jo useampaan otteeseen. Toistaiseksi Nurmijärvi on päättänyt olla liittymättä HSL-valtakuntaan. Olisiko tähän nyt mahdollisesti tulossa muutos? Kuntalaisten mielipiteet ainakin  some-keskusteluissa on omien tulkintojeni perusteella ollut enemmän liittymisen kannalla kuin vastaan. Kunnan suunnittelupäällikkö Juha Oksanen Nurmijärven Uutisissa (5.1.2017) sanoi, että päätöksen mahdollisesta HSL:n liittymisen jatkoneuvotteluista tekee nykyinen valtuusto maalis-huhtikuussa. Mielenkiinnolla jään seuraamaan mitä nykyinen valtuusto päättää. Sillä jos jatkoneuvotteluihin päädytään, niin silloinhan seuraavan valtuuston tehtäväksi jää itse jatkoneuvottelut.

Julkinen liikenne Nurmijärvellä ainakin pääkaupunkiseudun suuntaan toimii omasta mielestäni kohtalaisen hyvin. Itse olen työmatkaani julkista liikennettä jonkin verran käyttänyt, yhdessä vaiheessa jopa reilun vuoden putkeen. Eli en ihan vailla kokemusta tästä puhu.

Monet nurmijärveläiset, kuten itsekin, käy töissä HSL-alueen sisäpuolella ja monella matkaajalla on hankittuna Nurmijärvi-lippu Vantaalle tai Helsinkiin. Osa matkaajista joutuvat kuitenkin hankkimaan vielä HSL-alueen sisäisen lipun. HSL-yhteistyö ei olisi huonompi ratkaisu ollenkaan, yhdellä lipulla koko matka.

Kunnan yhtenä tehtävänähän on mm. huolehtia joukkoliikenteen järjestämisestä alueellaan. Miksi tämän tehtävän ei voisi järkeistää HSL:n tehtäväksi.  HSL itsessään tuskin tuo hirveästi muutoksia kunnan sisäisiin linjoihin, mutta parempi integraatio pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen olisi varmasti hyvästä ja kaikki puolia hyödyttävä muutos.

Kunnan nykyinen suora sopimus Korsisaari-yhtiön kanssa HSL:ään liittymisen myötä toki katkeaisi, mutta se ei todellakaan tarkoita että Korsisaari lakkaisi olemasta. HSL:n myötä myös Korsisaarelle avautuu mahdollisuus päästä kilpailemaan koko HSL-alueen linjoista, kun niiden järjestäjät aina säännöllisin aikavälein kilpailutetaan.  Näkisin siis HSL:n Korsisaaren mutta myös muiden nurmijärveläisten kuljetusyhtiöiden kannalta ennemminkin mahdollisuutena kuin uhkana.

Joukkoliikenne on varmasti myös yksi keino, vaikkakaan ei ainoa, jolla mm. Klaukkalan liikenneruuhkia saataisiin kevennettyä. Joukkoliikennelippujen tulisi olla niin houkuttelevat, että nykyisistä autoilijoista hieman useampi siirtyisi käyttämään julkista liikennettä. Totta on kyllä, että kaikille julkinen liikenne ei  käy, joillekin oman auton käyttö on varsin perusteltua. Mutta jos edes osa nykyisistä autoilijoista saataisiin linja-autoihin, niin ruuhka olisi edes sen verran pienempi. Ainakin HSL-liittyminen olisi nopeampaa toteuttaa kuin ikuisuusprojektilta tuntuva Klaukkalan ohikulkutie, tai odottaa että Klaukkalassa pysähtyisi juna. Kysymykseksi toki vielä jää, että onko HSL edullisempi kuin nykyinen ratkaisu?

Ja miksi ajatella joukkoliikenne vain Nurmijärveltä pois menevänä liikenteenä, kyllä sen uskoisi tuovan tänne myös työssäkävijöitä. Onhan Nurmijärvi juuri tituleerattu yritysten silmissä Uudenmaan vetovoimaisimmaksi kunnaksi.

Kirjoitukseni on aiheesta pintaraapaisu ja (yllätys yllätys) selkeästi HSL-myönteinen, mutta toki päätöksiä tehdessä on syytä ottaa useampikin seikka huomioon, kuin osaan nyt edes ajatella. Minä olen valmis muuttamaan kantaani, jos joku minulle selkeästi perustelee että miksi. Kuuntelen kyllä.

Eero

Kommentoi